Na een heerlijk stuk gereden te hebben met je scooter, ben je aangekomen bij een tankstation.
Je tankt de scooter vol en wil je weer op weg gaan. Alleen de benzinemeter heeft andere plannen en doet het niet meer.
De benzinemeter van je scooter is toch wel een belangrijk onderdeel van de gehele scooter.
Je wilt niet halverwege je rit stil komen te staan zonder benzine.
Waardoor kan het komen dat de benzinemeter het niet meer doet?
Een benzinemeter van een scooter die niet meer werkt kan verschillende oorzaken hebben.
De vlotter van de scooter werkt niet meer, de bedrading bij de vlotter of bij de benzine display die geen contact meer geeft.
Het kan ook nog zijn dat je benzinemeter zelf kapot is.
Zoals hierboven beschreven kan het verschillende oorzaken hebben waardoor je benzinemeter niet meer werkt.
Daarnaast zijn er nog veel andere problemen die kunnen voorkomen.
Hieronder kun je in een paar stappen achterhalen waardoor dit kan komen en het belangrijkste hoe je dit kan oplossen of dat je naar de garage ervoor moet.
Benzinemeter Werkt Niet.
Je start je scooter na het tanken, als je even wacht zie je normaal gesproken dat je benzinemeter rustig richting de F van Full loopt.
Nu is dit niet het geval, dan bestaat de kans dat de vlotter in de tank niet meer goed genoeg werkt.
Benzinemeter Blijft Vol Staan.
Het voorkomendste probleem van een benzinemeter die niet meer werkt, is de vlotter die in de benzinetank zit.
Als deze niet meer goed werkt en omhoog blijft hangen, blijft jou benzinemeter op vol staan.
Voordat je begint, is het handig om te weten wat de vlotter is en wat voor functie deze heeft.
De vlotter (wat eigenlijk gewoon een plastic schijfje is).
Als je tankt, komt er benzine binnen vanaf een slang die aan je tank vastzit richting de carburateur.
Daarna gaat de benzine richting de vlotterbak en hier drijft dus de vlotter in.
Als de vlotterbak vol zit zorgt de vlotter ervoor dat er geen benzine meer doorheen gaat.
Nu de oplossing hoe je dit zelf kan oplossen als je een beetje handig bent.
De vlotter kun je zien in de tank, daarvoor heb je een zaklamp nodig of je lapje van de telefoon.
Schijn het lampje even in het gat waar je de benzineslang in doet.
De vlotter hoort omhoog te staan als de tank vol is en naar beneden als de tank leeg is.
Mocht dit niet het geval zijn dan kun je deze vervangen.
- Haal de buddybak los.
- Hier onder zit je vlotter.
- Zoek de connector (witte blokje waar de draden aan vast zitten) deze kan diep in je kappen verborgen zitten.
- Haal deze connector los.
- Haal de vlotter uit de benzine tank en de bedrading los.
- Plaats de nieuwe vlotter weer precies hetzelfde terug.
- Zet alle draden weer op zijn plaats.
- Schroef de buddykap weer vast.
Een nieuwe vlotter kost ongeveer tussen de € 15,- en de € 30, –
Mocht je het toch wat lastig vinden om dit zelf voor elkaar te krijgen dan kun je het natuurlijk ook laten doen bij de garage.
De kosten hiervoor zijn ongeveer € 50, – plus nog werkuren, gelukkig is dit een klusje wat de garage snel heeft gedaan en hoef je, maar voor 1 uur te betalen.
Bedrading Benzinemeter Geeft Geen Contact.
Het kan zijn dat de bedrading van de benzine meter niet goed meer werkt.
Bedrading dat geen contact meer maakt, zou je zelf kunnen verhelpen.
Kijk eerst of alle bedrading goed aangesloten zit en op de goede plek.
Er zitten 3 draden aan de benzine meter.
- Zwarte draad = de massa.
- Groen/wit = draadje naar je benzinemeter zelf.
- Zwart /wit = Reserve lampje naar tankvlotter.
De kleuren kunnen per scooter verschillen, deze kun je vaak vinden in het boekje van je scooter.
Spray een beetje contactspray bij het begin en einde van de bedrading.
Contactspray kun je halen voor € 5, – tot € 20, – bij de bouwmarkt.
Let meteen op of je geen losse bedrading ziet hangen, tijdens het rijden kan namelijk een draadje los trillen.
Als een van de bedradingen een breuk of een scheurtjes vertoont kun je deze vervangen.
Dit kun je als volgt doen.
- Zet wel eerst je scooter uit.
- Haal de kappen bij je stuur eraf.
- Volg je bedrading vanaf de oorzaak tot je bij een punt komt waar je deze los kan halen.
- Haal de bedrading los.
- Het punt van de oude bedrading kun je meteen gebruiken om de nieuwe bedrading aan te sluiten.
- Volg de oude bedrading nu naar de andere kant waar deze zit aangesloten.
- Neem hierbij wel meteen je nieuwe bedrading mee zodat deze de lijn volgt van je oude bedrading.
- Haal de oude bedrading bij het andere punt los en maak meteen de nieuwe bedrading vast.
Het kan zijn dat je scooter een kabelboom heeft, deze kun je ook vervangen precies op dezelfde manier, alleen dan moet je meerdere draden trekken.
Kosten om dit zelf te doen zijn rond de € 50, –
Om dit te laten doen bij de garage heb je kans dat deze meteen heel het display gaan vervangen dan kunnen de kosten op lopen tot € 200,- of meer.
De Benzinemeter Kapot.
Na de vlotter en de bedrading te hebben nagelopen, kan het probleem liggen bij de benzinemeter zelf.
Deze kun je zelf vervangen als je een beetje handig bent.
- Haal de kappen van je stuur af.
- Haal de stuurkap waar de meter inzit eraf.
- De benzine meter kan je losschroeven.
- Plaats de nieuwe benzine meter terug op zijn plek.
- Maak de draden weer vast aan de benzinemeter.
- Zet de stuurkap weer terug op zijn plek.
- Maak de benzinemeter weer vast aan de scooter.
- Plaats de rest van de onderdelen weer terug.
Kosten voor een nieuwe benzinemeter ligt tussen de € 20,- en de € 75, -.
Dit ligt er erg eraan of je een analoge of digitale meter wilt en welk type.
Als je niet zo handig bent en je wilt dit laten doen bij de garage lopen de kosten al gauw tegen de € 100,- of meer.
Dit hangt sterk af van het type scooter, type meter en hoeveel werkuren hieraan besteed worden.