Een van de onderdelen die je vaak hoort vallen bij een scooter is de bobine.
Wat is nu een bobine? Hoe kun je testen of de bobine goed is?
Dit zijn twee van de vragen die ik in dit artikel ga beantwoorden.
Eerst even een korte uitleg.
Het is mogelijk je bobine te controleren met een multimeter.
Deze multimeter kan op de bobine worden geplaatst en met de juiste waarde kunt u zien of deze nog goed functioneert.
Een bobine zorgt ervoor dat de elektriciteitsstroom naar de bougie gaat, waardoor de bougie een vonk kan maken in de cilinder, waardoor jouw motor kan draaien.
Als je bobine kapot is, is een van de symptomen dat je startproblemen krijgt.
Hieronder staat alles uitgelegd beginnend bij het doormeten van de bobine tot aan de uitleg wat een bobine is.
Bobine Scooter Doormeten Met Multimeter!
Wanneer jij wilt weten of de bobine aan vervanging toe is, kun je dit gemakkelijk meten met de multimeter.
De multimeter kun je online kopen voor twintig euro, maar ook voor enkele duizenden euro.
Het ligt er maar net aan waarvoor je hem nog meer gaat gebruiken dan alleen het doormeten van de bobine.
Hier geldt wel hoe hoger de prijs, hoe nauwkeuriger de multimeter is.
Je hebt voor een bobine door te meten wat mij betreft niet een hele duren multimeter nodig.
Zorg ervoor dat u de gebruiksaanwijzing goed doorneemt voordat u de multimeter gebruikt.
De handleiding van je scooter is ook hier van belang.
In de handleiding is te lezen welke ohm jouw bobine moet afgeven om optimaal te kunnen functioneren.
Goed, dan gaan we nu van start om jouw bobine door te meten.
- Schakel je scooter uit voordat je überhaupt iets gaat doen.
- Zoek eerst jouw bobine op.
Deze is te vinden in de buurt van de bougie of het motorblok. - Haal de bobine los van de scooter, door de bevestigingsbouten los te draaien.
- Maak nu de elektrische bedrading van de bobine los.
- Stel de multimeter in zoals beschreven in de handleiding.
- Plaats de multimeter sonde op het uiteinde van de bobine waar geen draden zitten, ook wel de primaire spoel genoemd.
- Lees de waardes af van jouw multimeter.
Deze waardes zouden rond de 0.2 tot 5.0 ohm moeten liggen.
Dit hangt af van het type bobine dat je hebt. - Meet nu de kant waar de draden aan zit ook wel de secundaire spoel.
Dit doe je door de sondes in de bougiekappen te stoppen.
Hier zul je een hogere waarde zien dan bij de primaire spoel.
Meestal ligt de waarde tussen de 8.0 en 15.0 ohm.
Verder op in het artikel staat een uitgebreider stuk over de verschillende spoelen. - Alles wat buiten de waardes valt die de fabrikant heeft toegeschreven kun je zien als een defecte bobine.
Wat Doet Een Bobine Eigenlijk?
De bobine is een belangrijk onderdeel van jou scooter.
Je kunt de bobine zien als een transformator van het ontstekingssysteem.
Het systeem zit als volgt in elkaar.
De accu van jou scooter zorgt voor spanning om de scooter te starten.
De accu stuurt deze spanning naar de bobine toe.
Een bobine werkt als een transformator en zorgt dat de spanning overgaat in stroomschokjes.
Deze schokjes worden naar de bougie gestuurd, de schokjes zijn nodig om de bougie te laten vonken.
Deze vonk zorgt samen met het juiste brandstofluchtmengsel in de cilinder ervoor dat de motor draait en de scooter kan starten.
De bobine zelf heeft twee kanten, ook wel spoelen genoemd.
De primaire spoel is de laagspanningsspoel, dit is de kant waar geen draden uitkomen.
De secundaire spoel is de hoogspanningsspoel, hier kunnen een of twee draden uitsteken.
Dit hangt af van het type bobine die je hebt in de scooter.
De spoelen ga je nodig hebben voor het doormeten van de bobine.
Hoe Weet Je Of Bobine Kapot Is Scooter?
Er zijn vele signalen die aangeven dat je bobine niet goed functioneert.
De scooter zal moeite hebben met starten, of wil helemaal niet meer starten.
Als je merkt dat de prestatie van jou scooter achteruit gaat kan wijzen op een kapotte bobine.
Ook tijdens het rijden kan jouw scooter ineens uitvallen, als dit gebeurt kan jouw bobine kapot zijn.
Deze symptomen kunnen natuurlijk ook voortkomen uit andere problemen.
Lees dus gerust deze twee artikelen.
https://kiekhemgaan.nl/scooter-valt-uit-en-start-niet-meer/
https://kiekhemgaan.nl/scooter-start-moeilijk-en-valt-uit/
Bobine Scooter Vervangen.
Als je de bobine gaat vervangen let er wel op of jou scooter een tweetakt of een viertakt scooter is.
De goede bobine kiezen is namelijk cruciaal voor de ontstekingstijd goed te laten regelen.
Zoals je bij het doormeten al hebt gelezen is het vervangen van een bobine niet heel moeilijk.
- Schakel je scooter uit voordat je überhaupt iets gaat doen.
- Zoek eerst jouw bobine op.
Deze is te vinden in de buurt van de bougie of het motorblok. - Haal de bobine los van de scooter, door de bevestigingsbouten los te draaien.
- Maak nu de elektrische bedrading van de bobine los.
- Plaats de nieuwe bobine terug in de scooter.
- Start je motor weer en kijk of het probleem verholpen is.
De bobine vervangen gaat niet heel veel kosten als je het zelf wilt doen.
Het ligt maar net aan het model scooter en soort bobine dat je hebt.
Ongeveer € 30,- ben je kwijt.
Als je je scooter naar de garage brengt om de bobine te vervangen gaat dit ongeveer € 100, – tot € 160, – kosten.
Kun Je Doorrijden Met Een Kapotte Bobine?
Het antwoord ligt eigenlijk in het midden.
Valt je scooter uit en start deze niet meer, dan is het antwoord natuurlijk nee.
Als jouw bobine versleten is, maar start nog wel dan kun je er in principe mee rijden.
Dit is wel echt af te raden, en van groot belang dat er een andere bobine in jou scooter komt.
Als de bobine niet goed meer werkt dan bestaat de kans dat er schade ontstaat aan de motor.