Wil je net op weg gaan heb je pannen met je scooter. Wat moet je nu doen?
Je scooter is tenslotte ook maar een voertuig, de onderdelen van dit voertuig hebben ook niet het eeuwige leven op den duur gaan ze een keer kapot.
Vaak breng je hem dan meteen naar de garage en dan hoor je precies wat er kapot is gegaan.
Helaas kost dit vaak ook een hoop geld, wat zonde is.
Zo ook met de CDI. Deze kan je met gemak zelf vervangen, ook als je twee linkerhanden hebt.
Als je niet weet hoe je de CDI kan vervangen, ben je aan het goede adres.
Hieronder staat alles stap voor stap uitgelegd hoe je dit het beste kan doen.
De CDI is een belangrijk elektrisch onderdeeltje wat eruit ziet als een zwart kastje en verstopt zit onder je buddybak. Het zorgt ervoor dat de scooter kan starten.
Een CDI gaat vaak uit zichzelf kapot, als de CDI kapot is dan start jou scooter helemaal niet meer of de motor van jou scooter loopt onregelmatig.
Zelf de CDI vervangen kost wat tijd en geld natuurlijk. Een nieuwe CDI heb je al voor € 20,-.
Let wel op dat er 2 verschillende soorten CDI’s zijn de CDI DC en de CDI AC.
Hierboven staat in het kort uitgelegd wat de CDI is en of je deze zelf kan vervangen.
Nu is het tijd om de handen uit de mouwen te steken en de CDI te gaan vervangen.
Wat Is De CDI?
Als je niet weet wat een CDI is, is dit heel begrijpelijk.
Het is ook een klein onderdeeltje wat in je scooter zit.
Het is wel een belangrijk onderdeeltje en daarom wel van belang als je weet wat de CDI precies doet.
De CDI is een niets minder en niets meer dan een klein zwart kastje wat onder je buddy bak zit wat zorgt voor een elektrische ontsteking die zorgt dat de vonk via de bougie in de cilinder wordt gestuurd op het juiste moment.
Mocht je een gelukkige eigenaar zijn van een 2-takt scooter heeft de CDI weinig invloed op de snelheid.
De CDI zorgt hiervoor alleen voor de ontsteking zoals hierboven beschreven staat.
Bij een 4-takt scooter aan de andere kant zorgt de CDI onder andere voor de begrenzing van je scooter.
Als je een injectiemotor hebt dan maakt deze helemaal geen gebruik van een CDI, maar deze werken op een ECU.
Hoe Kan CDI Kapot Gaan? En Hoe Merk Je Dit?
Nu je weet wat de CDI precies is, is het van belang dat je de symptomen weet van een kapotte CDI en hoe deze kapot kan gaan.
Als je scooter niet meer start of als de motor van je scooter onregelmatig loopt.
Dan is er een hele grote kans dat het toch echt je CDI is die kapot is gegaan.
Vaak gaat de CDI door zichzelf kapot, ja dat klinkt gek maar dit gebeurd.
Dit komt doordat de CDI zelf warmte creëert waardoor deze kapot gaat.
De CDI kan ook kapot gaan als je de verkeerde CDI in je scooter doet tijdens het vervangen.
Ja, er zijn namelijk 2 verschillende soorten CDI’s.
De eerste is met wisselstroom(AC) en de tweede is met gelijkstroom(DC).
Als je namelijk de verkeerde CDI in de scooter stopt kan dit tot een doorgebrande CDI leiden of een kapotte zekering.
Welke CDI Zit Er in Mijn Scooter?
Het is aan de buitenkant niet te zien welke CDI er in de scooter zit.
Er is een klein trucje dat je toch kan achterhalen welke van de twee CDI’s er in je scooter zit.
- Zorg ervoor dat je scooter helemaal uit staat, zelfs van het contact uit.
- Haal de kappen van de voetsteun.
- Hier zit de accu, haal de zwarte draad (minpool) van de accu los.
Hierdoor staat er geen stroom meer op de scooter, dit is wel zo verstandig als je met een elektrische ontsteking werkt. - Zet de scooter op contact.
- Start je scooter nu met de kickstart, (elektrische zou niet werken natuurlijk.)
- Mocht dit niet in één keer lukken probeer het nog een keer en geef een beetje gas bij.
- Plaats wel weer de zwarte draad van je accu terug op zijn plek, als je klaar bent.
Mocht je scooter nu niet starten, ook niet na een paar keer dan heb je een CDI DC in je scooter zitten.
Als je scooter wel aangaat dan heb je een CDI AC in je scooter zitten.
Hoe Plaats Je Een Nieuwe CDI?
Nu je weet hoe alles van de CDI in elkaar zit, is het tijd om deze te gaan vervangen.
Of je wist uiteraard al dat het om je CDI ging en je wilt alleen weten hoe je deze moet vervangen.
Het enige wat je nodig hebt is een steeksleutel en een schroevendraaier.
- Haal de voetsteun van je scooter en maak de accu helemaal los van je scooter. Haal voor de zekerheid heel de accu uit je scooter. Of je accu zit in de buddy dit verschilt per scooter.
Dit zorgt ervoor dat je niet onder stroom komt te staan aangezien je met elektrische onderdelen werkt.
Accu - Haal je buddy helemaal leeg.
- Demonteer je buddy, deze zit meestal met 2 of 4 bouten vast.
- Hier zit de CDI.
Zoals hierboven al beschreven is dit een zwart klein kastje wat achteraan zit met meerdere losse draden of één dikke kabel, dit verschilt per type scooter.
TIP: Als je een Vespa hebt moet je even opletten want de bougiekabel zit ook nog vast aan de CDI. - Je kan de CDI loshalen door een stekker los te trekken die verbonden is aan die kabel of draden die er naartoe gaan. Beschadig de draden of kabel niet.
- Plaats de nieuwe CDI weer in de scooter.
- Monteer je accu weer in je scooter en check of je scooter weer start.
- Monteer daarna je buddybak weer en leg je spulletjes weer terug.
- Zadel dicht en gassen maar!!
Kosten!
Nu je een beetje weet hoe alles gemaakt wordt is het natuurlijk ook handig om te weten wat het precies kost om de CDI te laten vervangen en om deze zelf te vervangen.
Als je de CDI zelf gaat vervangen heb je natuurlijk allang gekeken welk soort je nodig hebt.
Beide soorten kun je halen vanaf een € 20 tot € 40.
Dit ligt maar net aan welk type scooter je hebt.
Je zou voor een nog duurdere CDI kunnen gaan maar vaak is dit niet eens nodig.
De kosten om deze te laten vervangen bij de garage kost rond de € 70, – á € 100, – inclusief werkuren.
1 gedachte over “CDI Kapot Scooter! Oorzaak En Oplossing!”
Reacties zijn gesloten.