Technische Problemen

Scooter Houdt In Op Topsnelheid: Hoe Op Te Lossen?

Scooter Houdt In Op Topsnelheid

Als trotse eigenaar van een scooter wil je natuurlijk geen problemen krijgen tijdens het rijden.
Maar dit kan natuurlijk altijd gebeuren, zoals dat je scooter gaat inhouden als je op topsnelheid rijdt.

Dit probleem kan verschillende oorzaken hebben van luchttoevoer tot aan slijtage van onderdelen.

In dit blog zal ik de meest voorkomende oorzaken uitgebreid bespreken en waar mogelijk met een oplossing komen om het probleem aan te pakken.

Maar eerst even in het kort.

Als je scooter inhoudt op topsnelheid kunnen er meerdere oorzaken achter zitten. Controleer als eerste je brandstoftoevoer, dit is de meest voorkomende oorzaak bij het probleem. Als het niet aan de brandstoftoevoer ligt kan het met een andere oorzaak te maken hebben, bijvoorbeeld met de luchttoevoer of slijtage aan de V-snaar.

Nu je in het kort weet wat je te wachten staat, lees gerust verder.

Problemen Met Brandstoftoevoer.

Het eerste waar je naar kan kijken als je scooter inhoudt op topsnelheid is je brandstoftoevoer maar ook je brandstofniveau.

Brandstofniveau Te Laag.

Ondanks dat jou scooter misschien aangeeft dat er nog genoeg benzine in de scooter zit, kan het zo zijn dat er te weinig benzine in zit om jou scooter optimaal te laten presteren.
Zorg er daarom altijd voor dat je op tijd tankt en niet met een te lege tank gaan rijden.

Als je te weinig brandstof in je systeem hebt zitten, kan het er voor zorgen dat jou scooter minder presteert.
Benzine is ook niet altijd even schoon en kan voor kleine vuil deeltjes in je tank zorgen.

Als de tank bijna leeg is dan bestaat er een kans dat het vuil mee genomen wordt naar je brandstoffilter.

Brandstoffilter Vervuilt.

Het brandstoffilter zorgt ervoor dat het vuil niet in de rest van de motor kan komen.
Een vuil of verstopt filter kan er voor zorgen dat je scooter inhoudt op topsnelheid.
Dit komt omdat de stroom van de benzine niet goed naar de motor kan komen.

Het schoonmaken van het brandstoffilter is even een kwarweitje maar je zou dit wel zelf kunnen doen.

Voor je begint moet je wel de locatie weten van het brandstoffilter.
Het filter zit vaak rond de brandstoftank of bij de brandstofleiding.
Raadpleeg de handleiding van je scooter of zoek de de locatie op op het internet.

  1. Het eerste wat je moet doen is je scooter uitschakelen en je sleutel verwijderen.
  2. Zet het brandstofkraantje uit.
  3. Zoek de brandstoffilter.
  4. Vervang het filter zoals beschreven in dit artikel hieronder.
    https://kiekhemgaan.nl/scooter-krijgt-geen-benzine/

Problemen Met Luchttoevoer.

Naast de brandstoftoevoer en brandstoffilters, heb je ook luchttoevoer en een luchtfilter nodig om je scooter draaiende te houden. Dit is vooral belangrijk op topsnelheid.

Als één van de twee niet goed werkt kan het zijn dat jou scooter inhoudt op topsnelheid.

Luchtfilter Is Verstopt!

Als je luchtfilter verstopt zit met vuiligheid, kan dit problemen geven.
Een verstopt filter kan de luchtstroom namelijk niet goed door laten waardoor de motor weinig tot geen lucht krijgt.

Hierdoor kan je scooter gaan happeren en stotteren als je op topsnelheid rijdt.

Het luchtfilter vervangen is niet zo moeilijk, deze is vaak te vinden net boven je carterkap.

  1. Haal de schroefjes los van de kap waar het luchtfilter inzit.
  2. Het filter zit meestal met schroefjes vast, maak deze los.
  3. Haal voorzichtig het luchtfilter uit je scooter.
  4. Maak de ruimte ook schoon met een doek waar het filter in zat.
  5. Plaats op dezelfde manier een nieuw filter terug.
  6. Plaats de kap weer terug.
  7. Start je scooter nu om na te lopen of het filter het werkt.
Zie pijltje voor plaats luchtfilter

Als je een luchtfilter zelf gaat vervangen ben je tussen de €12, – en €40, – dit ligt aan het type filter dat je nodig hebt.

Als je het toch te veel moeite vindt of je twijfelt te veel dan kan je dit ook bij de garage laten doen.

De kosten hiervoor liggen tussen de €50, – en de €100,- incl. werkuren.

Inlaatspruitstuk.

Het inlaatspruitstuk verbindt de carburateur met de motor en is een belangrijk onderdeel voor de werking van je motor.

Deze zorgt ervoor dat de toevoer van de lucht en brandstof op de juiste manier wordt verdeelt over de cilinders.

Als er haarscheurtjes in het inlaatspruitstuk zitten of deze is helemaal gescheurd kan je dit aan de volgende dingen herkennen.

  1. Verlies van snelheid in je scooter.
  2. Een onstabiel stationaire toerental
  3. Waarschuwingslampjes.

Als je inlaatspruitstuk kapot is dan kan het voorkomen dat er foutcodes ontstaan waardoor de waarschuwingslampjes gaan branden. Mocht dit gebeuren stop dan met rijden en ga meteen naar een garage.

De kans bestaat namelijk dat er meerdere fouten in het inlaatsysteem zitten dan alleen in het inlaatspruitstuk.

Het vervangen van een inlaatspruitstuk is een stuk moeilijker dan je zou denken.
Als je dit zelf wilt doen dan kan dit natuurlijk altijd.
Lees hieronder rustig verder.

Het inlaatspruitstuk kan je vinden in de buurt van de carburateur of gasklephuis.
Als je niet weet waar je dit kan vinden lees dan de handleiding van de scooter.

  1. Verwijder voorzichtig de bouten en/of klemmen.
  2. Koppel de kabels en slangen los die aan het inlaatspruitstuk verbonden zijn.
  3. Installeer de nieuwe inlaatspruitstuk en zorg ervoor dat alles goed is uitgelijnd.
  4. Draai alle bouten en klemmen weer stevig vast.
    (niet te strak om eventuele schade te voorkomen)
  5. Controleer je scooter om te kijken of alles weer goed werkt.

De kosten voor het zelf vervangen zijn rond de €15, – en €30, -.

Het laten vervangen, wat ik wel zou aanraden ligt rond de €100, – en €250, – incl. werkuren en materialen.
Dit is een hoop geld maar als het niet goed gedaan wordt heb je grote kans op hogere kosten door meerdere of (nog) duurdere reparaties.

Slijtage Van De V-Snaar.

Als je scooter inhoudt en de hierboven genoemde problemen zijn in ieder geval niet de oorzaak, zou je kunnen kijken naar slijtage in andere onderdelen.

De V-snaar van een scooter gaat rond de 5000-6000 kilometer mee.
Maar let op: dit kan nog wel eens verschillen per V-snaar en/of per type scooter.

Vraag het na bij je scooter dealer hoelang je V-snaar mee gaat.
Ook als je een tweedehands scooter koopt is het verstandig om de v-snaar al meteen te laten vervangen.

Als je V-snaar versleten is dan kan je dit merken aan een of meer van de volgende punten.

  1. Toenemend toerental zonder snelheidswinst.
  2. Slippen van de snaar zelf, hierdoor krijg je een schurend geluid tijdens het rijden.
  3. Verminderde acceleratie
  4. Verhoogd brandstofgebruik.

De V-snaar zit in je carterdeksel.
Als je deze deksel open maakt zal je een rubberen band zien lopen over de tandwielen, dit is de V-snaar.

De V-snaar kan als het waren gaan uitdrogen waardoor er haarscheurtjes kunnen ontstaan met als gevolg dat deze uiteindelijk kan knappen.

Het zelf vervangen van een V-snaar zou ik niet aanraden.
Mocht het namelijk fout gaan dan kan heel je scooter kapot gaan.

Het scheelt dat het professioneel vervangen van een V-snaar bij de scooter niet heel veel kost.
Je bent rond de €40, – kwijt.

Als je alle mogelijke oorzaken die hierboven genoemd zijn hebt nagekeken en geen specifiek probleem bent tegen gekomen, is het verstandig om even langs de garage te gaan en aan te geven wat je zelf al hebt nagekeken en/of hebt vervangen.

Over Kyona

Op deze website zal je van alles gaan vinden over scooters, waaronder de technische problemen, algemene vragen en het onderhoud van de scooter. 
Bekijk alle berichten van Kyona →

1 gedachte over “Scooter Houdt In Op Topsnelheid: Hoe Op Te Lossen?

Reacties zijn gesloten.