Onderhoud Scooter

Scooter Loopt Niet (Goed) Stationair 4x(Oplossingen)!

scooter-loopt-niet-stationair

(Her)ken je het moment dat je bij een stoplicht staat en je merkt dat je scooter bijna uitvalt en telkens gas bij moet geven om de scooter aan te houden?

Dan bestaat de kans dat je scooter niet of niet goed stationair loopt.
Als je scooter niet (goed) stationair loopt, kan dit meerdere oorzaken hebben met de daarbij verschillende oplossingen.

Maar eerst even in het kort.

Als jij problemen hebt met het stationair draaien van de scooter of als je scooter door wilt rijden terwijl jij, je gas los hebt dan loopt je scooter niet goed stationair.
Het kan zijn dat jou carburateur vies is geworden. Maar op de carburateur heb je een stationaire schroef zitten die je kan afstellen. Daarnaast kan het spruitstuk ook voor problemen zorgen door een lekke pakking.

Hoe precies? Dat lees je hieronder.

Hoe Weet Je Of Je Scooter Niet (Goed) Stationair Loopt?

Het niet goed stationair lopen van de scooter is een van de meest voorkomende problemen als het gaat om het uitvallen van je scooter als je jou gas loslaat.

Of juist andersom dat jou scooter door wil blijven rijden op het moment dat je jouw gas loslaat.
De oplossingen voor het niet (goed) stationair lopen van de scooter kunnen simpel zijn.
Zoals je hierboven al hebt kunnen lezen zijn het kleine dingen die jij zelf kunt doen, op één ding na.

De Carburateur Is Vies.

Als de carburateur vies is kan je dit moeilijk zien vanaf de buitenkant.

Als je weet wat je doet, kun je de carburateur eruit halen en zelf helemaal schoonmaken met de daarvoor bedoelde schoonmaakspullen.

Maar je zou je carburateur ook een ultrasoon reiniging kunnen geven of zelfs een revisie.

Hoe dit allemaal in zijn werk gaat kan je in dit artikel lezen.
https://kiekhemgaan.nl/carburateur-reinigen/

Stationair Schroef Niet Goed Afgesteld.

Voor je de stationair schroef gaat afstellen is het belangrijk om te weten welke kant je moet opdraaien.

Indraaien van de schroef zorgt ervoor dat de scooter heel hoog gaat lopen.
Uitdraaien van de schroef zorgt ervoor dat jou scooter lager gaat lopen.

Dus valt jou scooter uit als je stopt met gas geven dan moet je de schroef indraaien.
Rijdt jou scooter (bijna) vanzelf weg zonder gas te geven dan moet je de schroef uitdraaien.
Je stationair schroef kan je het beste afstellen als de motor warm is.

Zo nu je weet hoe of wat is het tijd om het in de praktijk te brengen.

  1. Maak de buddybak open en haal deze eruit.
  2. Hier zie je de carburateur zitten.
  3. Op de carburateur zitten 2 schroeven.
    De schroef die bovenop de carburateur zit en het verste weg staat van het luchtfilter(achterwiel) is de stationair schroef.

    De andere schroef is de lucht schroef.
  4. Draai de stationair schroef met een schroevendraaier 1 slag open of dicht.
  5. Start de scooter opnieuw.
  6. Herhaal deze wijze totdat de scooter weer netjes stationair loopt.
  7. Als het wel gewerkt heeft kan je alles weer netjes terugplaatsen en gaan rijden zonder problemen.
Rode pijl is de stationair schroef

Mocht het zijn dat jou scooter niet reageert op de stationair schroef dan kan het zij dat jou stationair sproeier verstopt zit.
Hoe je dit probleem kan oplossen lees je hieronder.

Als je na deze omschrijving het niet helemaal aandurft, is het verstandig om even langs de garage te gaan.

De kosten hiervoor zijn vaak rond de € 20,- inclusief werkuren, mits het probleem uiteraard hiermee is opgelost.

Stationair Sproeier Verstopt.

Wanneer de stationair sproeier niet werkt, kan het zijn dat de stationair sproeier verstopt is.
De stationair sproeier zorgt ervoor dat de juiste hoeveelheid lucht/brandstof mengsel naar de motor gaat.
Deze sproeier is te vinden in het vlotterbakje aan de onderkant van de carburateur.

Omdat je als het goed is jouw buddy bak er al uit hebt gehaald met de stap hierboven ga ik meteen door naar de carburateur.

  1. Haal de schroeven los waarmee de carburateur vast zit.
  2. Haal de slangklem los.
  3. Je hoeft niet helemaal de carburateur los te halen, dit mag uiteraard wel, maar is niet nodig.
  4. Haal de carburateur nu naar boven toe.
  5. Draai de carburateur om en hier vind je het vlotterbakje.

    Let op: bij de volgende stap kan er wat vloeistof uit het bakje komen.
  6. Maak de schroefjes los van het vlotterbakje.
  7. In het vlotterbakje zitten 2 koperkleurige buisjes.
    Het dunne buisje is de stationair sproeier.
  8. De stationair sproeier kan je losdraaien met een platkop schroevendraaier.
  9. Er zal in een normale situatie geen benzine vrij komen.
    Mocht dit wel het geval zijn dan is de mogelijkheid er dat het benzinekraantje lek is.
  10. Het gaatje van de sproeier is zeer klein.
    Als je de sproeier tegen het licht houdt dan kan je er licht doorheen zien schijnen.
    Zo niet dan zit de sproeier verstopt.
  11. Blaas even in het gaatje, mocht het daarna nog niet schoon zijn kan je het nog proberen om met een luchtdrukspuit het gaatje weer vrij te maken.
  12. Als het dan nog niet lukt dan kan je beter een nieuw stationair sproeier halen.

    Let op: Als er benzine vrij is gekomen dan is dit belangrijk dat je dit eerst weghaalt.
  13. Plaats de stationair sproeier weer terug op zijn plaats maar draai deze niet te strak vast.
    De regel is eigenlijk vast = vast.
  14. Start de scooter, als het probleem de stationair sproeier was dan zal de scooter weer prima rijden.

Als je de stationair sproeier moet vervangen ben je rond de € 5,- kwijt als je dit zelf doet.
Mocht je hiervoor naar de garage gaan ben je rond de € 30,- kwijt inclusief werkuren en materiaal.

Valse Lucht Bij Spruitstuk.

Het spruitstuk van de scooter bevindt zicht tussen de carburateur en het motorblok.

Dit onderdeel zorgt ervoor dat het mengsel dat door de carburateur is “gemaakt” in het motorblok terecht komt.

Als je valse lucht bij je spruitstuk hebt, betekent dit eigenlijk niets meer dat de rubberen pakkingen van het spruitstuk kapot zijn.

Hierdoor komt er veel meer lucht bij het mengel dan nodig is en kan er een instabiele stationair toerental ontstaan.

Als je wilt weten of je valse lucht hebt kan je dit heel makkelijk checken.
Lees gerust dit artikel even door hier in staat alles over de deo test.

https://kiekhemgaan.nl/scooter-slaat-af-bij-gas-geven/

Het spruitstuk vervangen is niet zo moeilijk en zou je in principe zelf kunnen doen.

Hieronder lees je precies hoe je dit onderdeel kan vervangen.

  1. Haal je buddybak uit je scooter.
  2. Verwijder de bouten en/of klemmen waarmee het spruitstuk vast zit.
  3. Koppel alle slangen en draden los.
  4. Haal het oude spruitstuk uit de scooter.
  5. Plaats het nieuwe spruitstuk.
  6. Draai alles weer vast. (niet te strak, anders krijg je schade.)

Als je zelf het spruitstuk wilt vervangen kost dit je ongeveer € 15, – tot € 30, -.

Het laten vervangen van een spruitstuk bij de garage kost tussen de € 100,

Over Kyona

Op deze website zal je van alles gaan vinden over scooters, waaronder de technische problemen, algemene vragen en het onderhoud van de scooter. 
Bekijk alle berichten van Kyona →

1 gedachte over “Scooter Loopt Niet (Goed) Stationair 4x(Oplossingen)!

Reacties zijn gesloten.