De scooter waar je op rijdt, doet het altijd perfect. Maar na vandaag start de scooter moeilijk en valt deze uit.
Tenslotte deed de scooter het gisteren nog. Vaak denk je dat het probleem zo is opgelost en dit kan ook zo zijn, maar er kunnen ook onderliggende problemen zijn die opgelost moeten worden.
Hoe kan dit gebeuren en wat is er precies aan de hand? Hieronder vind je in het kort antwoorden op deze vraag.
Een scooter dat moeilijk start en uitvalt. Dit kan meerdere oorzaken hebben.
Het kan zijn dat de accu niet krachtig genoeg meer is. Een kapotte zuiger(veren) kan een reden zijn en/of een kapotte cilinder.
De mogelijkheid bestaat dat het ook een kapotte startmotor kan zijn.
Hierboven is in het kort uitgelegd waardoor het kan komen dat de scooter moeilijk start en uitvalt. Er zijn oorzaken die zelf op te lossen zijn, maar het kan ook zijn dat een bezoekje aan de garage nodig is. Hier ga ik je helpen om de problemen zo goed mogelijk op te lossen. Mocht er een accu probleem zijn.
Lees dit artikel voor de kapotte of lege accu,
https://kiekhemgaan.nl/scooter-start-niet-na-stilstaan
Waarom Start De Scooter Moeilijk En Valt Deze Uit?
Het belangrijkste om te doen is stap voor stap de mogelijk oorzaken uitsluiten. Dit is best wel een tijdrovend klusje, maar wel een van de belangrijksten.
De kans bestaat anders dat je onderdelen gaat vervangen wat helemaal niet nodig is.
Daarnaast hoef je niet altijd onderdelen te vervangen zoals de startmotor daarover kun je meer lezen in deze blog.
Kapotte Zuiger(veren) En Cilinder Scooter.
Kun Je Zuigerveren En Cilinder Zelf Vervangen?
Jazeker de zuiger(veren) kun je zelf vervangen, dit is wel een tijdrovend klusje als je niet technisch bent aangelegd.
Ikzelf zou hiervoor naar de garage gaan, omdat je dan zeker weet dat het goed zit.
Wil je het toch zelf doen dan raad ik je wel aan om eerst dit stuk te lezen voordat je er aan begint.
Hoe Merk Je Dat De Zuiger(veren) En/Of Cilinders Kapot Zijn?
Wanneer de zuigerveren kapot zijn van de scooter merk je dit al snel. De scooter start moeilijk of valt uit.
De scooter lust ineens meer benzine, of er komt geen gang meer in de scooter.
Compressie check.
Het makkelijkste om te controleren of de zuigerveren kapot zijn is een compressie check.
- Verwijder de bougiedop van de bougie.
- Draai de bougie los.
- Houdt je vinger bij het bougiegat.
- Wanneer de kickstart of elektrische start wordt gebruikt merk je dat de opening vacuüm trekt.
Mocht dit niet het geval zijn dan s de kans groot dat de zuigerveren kapot zijn.
Hiervoor kun je ook een compressiemeter gebruiken, maar veel mensen hebben dit instrument niet in huis.
Wil je deze wel in huis hebben zijn deze te koop voor € 10,- en € 30, – voor een hele set.
Hoe Kun Je Zuiger(veren) En Cilinder Zelf Vervangen?
Als je de zuiger wilt vervangen is het misschien ook wel makkelijk om de cilinder te vervangen.
De cilinder hoeft natuurlijk niet vervangen te worden, maar als je het toch wilt doen zal het hieronder uitgelegd staan.
Er zijn een paar dingen wat je nodig hebt voor je begint.
- Uiteraard nieuwe zuiger / cilinder
- Kruiskop en/of platkop schroevendraaier.
- Inbussleutels
- Punttang
- Dopsleutels
- Dopsleutel 21 of bougiesleutel
Als alles is klaar gelegd kun je beginnen.
Tip: Als je niet zo veel ervaring hebt met het sleutelen, kun je beter het motorblok laten zitten.
- Kappen demonteren,
- Carburateur demonteren.
- Koelkap verwijderen, dit is de plastic kap met ventilatieopening, deze zit aan de kant van de uitlaat.
Mocht je een vloeistof gekoeld motorblok hebben kun je de waterpompdeksel loshalen. Pas op: Er kan koelvloeistof uitlopen, vang dit netjes op. - Bougiekap en bougie demonteren.
- Uitlaat loshalen.
- Cilinderkop en cilinder demonteren, bij een vloeistof gekoelde motorblok zit er een koelslang aan de cilinder. Haal deze eerst los.
- Stop een oude doek in opening van het motorblok achter de zuiger.
- Demonteer de zuiger, hier en daar wat circlips loshalen dit lukt met een punttang.
LET OP: zorg dat de clips nooit in het motorblok komen! - Duw de circlips met een platte schroevendraaier opzij.
Nu de zuiger en de cilinder los zijn, is het tijd om de nieuwe spullen te gaan plaatsen. Als je al een nieuwe zuiger hebt gekocht zitten daar vaak ook zuigerveren bij.
Heb je 2 zuigerveren erbij gekregen, let dan op dat deze verschillend van elkaar kunnen zijn.
In de handleiding is vaak te lezen waar welke veer moet komen.
Als je de zuigerveren wilt gaan plaatsen let op dat er geen krassen op komen en niet afbreken.
- Plaats de zuigerveren op de zuiger.
- Plaats de zuiger terug op zijn plaats. Let op: zorg dat het pijltje op de cilinder naar beneden staat.
- Nu kun je de oude doek uit je motorblok halen.
- Cilinder terugplaatsen.
Vet de binnenkant van de cilinder en de zuiger in. Schuif de cilinder een stuk over de draadeinden heen tot hij bij de zuiger komt. - Pak de zuiger beet en knijp de nieuwe zuigerveren samen zodat de zuiger in de cilinder past.
- Duw de cilinder zachtjes naar beneden totdat deze aansluit op de voetpakking.
- Plaats de koppakking en de cilinderkop terug, deze kun je iets invetten als dat makkelijker gaat. Draai altijd kruislings de moeren vast vast = vast.
- Plaats de rest weer terug op zijn plek, uitlaat, en de kappen ect.
Na al het werk moet je nog wel de carburateur goed afstellen.
Lees dit blog om te weten of je scooter goed is afgesteld: Kopje Hoe weet je of de sproeier goed is, dit is de trick om te weten of de carburateur goed is afgesteld.
https://kiekhemgaan.nl/scooter-slaat-af-bij-gas-geven/
Wat Kost Alles Te Vervangen?
De kosten voor het helemaal zelf te vervangen.
- € 20,- tot € 50, – voor een zuiger met zuigerveren.
- € 50,- en de € 100, – ligt aan de type cilinder en scooter.
De kosten om het te laten doen bij de garage liggen ergens rond:
- € 50,- euro exclusief montagekosten.
- € 120,- voor een 2-takt per cilinder, exclusief montagekosten.
- € 180, – voor een 4-takt per cilinder.
Kapotte Startmotor Scooter.
Als je zeker weet dat de zuiger en cilinder niet het probleem is, kan het ook liggen aan de startmotor van de scooter.
Hoelang Gaat Een Startmotor Mee?
Een startmotor gaat rond de 100.000 km of 8 jaar mee.
Als je de sleutel te lang vasthoud bij het starten kan het de levensduur verkorten.
Hoe Weet Je Of De Startmotor Kapot Is?
Als je geen tik of klik meer hoort bij het elektrisch starten.
Kun Je Startmotor Zelf Maken?
Ja je kan zelf je startmotor maken.
Dit heet ook wel Revisie van je startmotor.
Wat Is Revisie En Wat Wordt Er Gedaan?
Revisie is eigenlijk niets anders dan alle onderdelen van de oude startmotor uit elkaar halen, schoonmaken en de versleten onderdelen vervangen.
Dit kun je het beste laten doen door een goede garage.
De kosten zijn vaak lager dan een hele nieuwe startmotor erin laten zetten.
Hoeveel Kost Een Revisie Van Een Startmotor?
Revisie van een startmotor kost rond de- € 90 – € 150, –
Hoe Nieuwe Startmotor Plaatsen?
Als je toch hebt besloten om een nieuwe startmotor te plaatsen of als het niet anders kan dan kun je hieronder lezen hoe je het kan doen.
- Demonteer beide bouten van de startmotor met dopje 8 gebruik verlengstuk.
- Haal de groene massakabel los, ook de pluskabel demonteren.
- Je kunt de startmotor nu demonteren door een beetje te wrikken. Soms is een rubberen hamer handig zijn door voorzichtig een tikje te geven.
- Plaats de nieuwe startmotor terug op zijn plek.
- Monteer beide elektriciteitskabels.
- Monteer beide bouten van de startmotor weer. Doe er een beetje kopervet op.
Hoeveel Kost Een Nieuwe Startmotor?
Kosten om het zelf te doen liggen tussen de € 30,- en de € 90, – afhankelijk van het type scooter.
Kosten om het te laten doen liggen tussen de € 200,- en € 450, exclusief btw en montage.
2 gedachten over “Scooter Start Moeilijk En Valt Uit, Hoe Te Verhelpen?”
Reacties zijn gesloten.