Het is een van de vervelendste momenten die je kan hebben als trotste eigenaar van een scooter.
Een scooter dat niet start en vervolgens verzuipt.
Heel vervelend allemaal, maar toch wel belangrijk dat je hier goed naar kijkt en ervoor zorgt dat het probleem wordt opgelost!
Bekende en onbekende oorzaken samen met de oplossingen en het prijskaartje voor het verzuipen van je scooter komen in dit blog naar voren toe.
Lees gerust verder!
Als je scooter verzopen is kan het meerdere oorzaken hebben.
Een onbekende oorzaak, maar wel een hele belangrijke is dat je membraanplaatje kapot kan zijn gegaan.
Een andere oorzaak kan zijn dat je, je scooter op een verkeerde manier hebt gestart, als je dat doet komt er teveel brandstof in de cilinder te zitten die niet ontbrand is.
Daarnaast is het mogelijk dat je scooter te rijk is afgesteld.
Wat Betekent Scooter Verzuipt?
Eerst het belangrijkste gedeelte van heel het probleem is het begrijpen wat het precies inhoudt als je scooter verzuipt.
Het verzuipen van de scooter is eigenlijk niets minder dan dat je scooter de brandstof niet verbrand tijdens het starten. De carburateur zorgt ervoor dat de brandstof aangevoerd blijft waardoor er teveel brandstof in de cilinder blijft zitten.
Wat Veroorzaakt Een Verzopen Scooter?
De onbekendste oorzaak waardoor de scooter kan verzuipen is een klein onderdeeltje wat onmisbaar is voor je scooter. Maar ook heel veel schade kan aanrichten als deze kapot gaat.
Het membraanplaatje.
Hieronder kun je lezen hoe dit kleine onderdeeltje heel je scooter kapot kan maken.
En wat het best is om te doen als deze kapot is gegaan.
De mogelijkheid bestaat dat je de scooter verkeerd hebt gestart.
Je hebt te vaak of te lang je scooter geprobeerd te starten zonder dat je motor daadwerkelijk aanslaat waardoor er teveel brandstof in je cilinder blijft zitten.
Een andere oorzaak kan zijn dat je scooter te rijk is afgesteld dit houd in dat je scooter teveel brandstof krijgt op het moment dat je gas geeft.
Als je scooter te rijk is afgesteld kun je dit zien aan de kleur van je bougie.
De kans is groot dat je sproeiers in de scooter te groot zijn waardoor er teveel mengsel door het systeem komt.
Als je wilt weten hoe je dit kan oplossen lees dan gerust het blog.
Bij het kopje hoe weet je of je sproeiers goed zijn.
https://kiekhemgaan.nl/scooter-slaat-af-bij-gas-geven/
Hieronder kun je stap voor stap lezen wat je kan doen om de oorzaken die hierboven staan beschreven op te lossen.
Het Membraanplaatje!
Een klein onderdeeltje wat snel over het hoofd wordt gezien is het membraanplaatje.
Dit kleine plaatje kan gemaakt zijn van staal of van carbon.
Het zorgt ervoor dat het mengsel van olie en brandstof wordt doorgelaten naar het carter.
Daarna gaat dit via de sproeiers naar de cilinder.
Als het plaatje gebroken is, of een klein stukje eraf dan start je scooter helemaal niet meer of hij start wel maar komt niet van zijn plek af.
Als het plaatje van staal gemaakt is, dan bestaat de kans dat er stukjes staal samen met het brandstof wat er naar binnen wordt gezogen naar het blok van je scooter gaan.
Hierdoor breng je veel schade aan het blok van de scooter komen en dan ben je verder van huis.
Daarom raad ik je aan als het plaatje kapot is meteen een carbon plaatje te kopen.
Dit soort plaatjes gaan langer mee en kunnen veel meer druk aan.
Als een carbon membraanplaatje kapot gaat dan wordt deze vergruist en heb je er geen last van in je blok of cilinders.
Hoe Maak Je Het Membraanplaatje?
Het membraanplaatje is te vinden bij de uitlaat van de cilinder, het plaatje zit tussen de cilinder en de carburateur.
Deze is vrij makkelijk te vervangen, hieronder staat het precies stap voor stap uitgelegd.
- Haal je buddy los.
- Demonteer het luchtfilter.
- Haal de carburateur los.
- Maak de 4 bouten los van het spruitstuk dat onder de carburateur zit.
- Hieronder zit de membraanplaat, deze kan je rustig los wrikken met een schroevendraaiertje.
- Als deze kapot is, plaats een nieuwe terug op de plek.
- Monteer alle onderdelen weer terug op zijn plek.
En het klusje is weer geklaard.
Dit is een van de technische dingen wat kapot kan gaan aan de scooter als je scooter verzopen is.
De Kosten.
De kosten voor een membraanplaatje van carbon liggen wel wat hoger dan die van een stalenplaatje.
Maar als je je bedenkt dat het wel beter is voor je scooter, zal ik zeker daarvoor gaan.
De kosten voor een membraanplaatje van carbon liggen rond de € 40, –
De kosten voor een membraanplaatje van staal liggen rond de € 20, –
Wil je dit helemaal niet zelf oplossen, maar bij een garage laten doen dan ben je rond de € 100, –
á € 150, – inclusief de werkuren.
Als het helaas is gebeurd dat je blok toch kapot is van je de scooter dan gaat het al snel richting de
€ 400,- als je zelf het blok erop gaat zetten.
Als je dit door een garage laat doen dan ben je al heel snel € 1500,- á € 2000, – kwijt.
Alles hangt ook een beetje af van welk type scooter je hebt.
Starten Van Scooter.
Het belangrijkste is om te weten hoe je de scooter goed moet starten.
Als je het niet zeker weet staat het hieronder op de beste manier uitgelegd.
- Steek je sleutel in het slot.
- Draai de sleutel tot deze ”aan” staat.
- Alles op je dashboard reageren dan.
- Druk je rem in aan de linkerkant en druk de startknop in.
Scooter Verkeerd Gestart, Wat Nu?
Als je de scooter op een verkeerde manier gestart hebt, kun je een paar dingen doen om dit te verhelpen.
Het belangrijkste is geduld hebben.
- Wacht even 10 minuten.
- Draai het gas open en houd deze vast.
- Kickstart zonder de scooter aan te zetten.
Kickstart. - Doe dit een paar keer en start daarna de scooter.
- Het kan zijn dat er bruine troep uit de scooter komt dit geeft niet. Dit is het overtollige mengsel wat uit je carter moet komen.
Een andere mogelijkheid is om je scooter een doorstart te geven. Dit doe je als volgt.
- Draai je benzine kraantje dicht (als dit kan)
- Zet de scooter aan, maar geef geen gas.
- Als je scooter weer loopt, kun je het kraantje weer open zetten.
Lukt het niet zoals hierboven beschreven,
- Haal de bougie uit je scooter en maak deze droog.
- Start de scooter maar geef geen gas.
- Doe de bougie weer terug in je scooter.
- Start de scooter op de normale manier.
Als je niet weet hoe je de bougie uit je scooter moet halen, lees dan dit blog.
Bij het kopje Water bij bougies.
https://kiekhemgaan.nl/scooter-start-niet-na-wassen/
De Kosten.
Als je naar een garage gaat voor een verzopen scooter dan kan het nogal in de kosten oplopen.
De kosten kunnen heel variëren daarom ga ik hier ook geen prijsindicatie geven, het ligt er maar net aan wat er aan moet gebeuren.
Zoals je hierboven hebt gelezen kan het zijn dat je van een verkeerde start tot aan een heel nieuw blok op de scooter kan komen.