Een servicebeurt is een van de belangrijkste dingen die je moet bijhouden als je een scooter bezit.
Zeker als je een langere tijd van je scooter wilt genieten.
Door tijdig een servicebeurt aan je scooter te geven, worden de versleten onderdelen sneller gevonden, waardoor er geen verdere schade kan ontstaan.
Eerst even in het kort wat dit artikel je precies gaat vertellen.
Je kunt een servicebeurt zelf uitvoeren met behulp van een onderhoudspakket.
Wanneer je een scooter koopt die nieuw is, is het verstandig om tussen de 500 en de 6000 kilometer naar de garage te gaan voor drie servicebeurten. Doe je dit niet dan bestaat de kans dat de garantie op je scooter verloopt. Daarna is het verstandig om een servicebeurt te geven om de 3000 kilometer of elk jaar.
Dit was even in het kort het belangrijkste antwoord.
Hieronder vind je informatie over wanneer je scooter een beurt nodig heeft en over de verschillende servicebeurten die er zijn.
Maar ook of je het onderhoud zelf kan uitvoeren.
Kan Jezelf Een Servicebeurt Uitvoeren?
Het antwoord op deze vraag is eenvoudig te beantwoorden.
Het is mogelijk de servicebeurt zelf uit te voeren als je een beetje handig bent.
Dit artikel behandelt de relevante punten voor kleine en grote servicebeurten.
Op die manier kun jij alvast bepalen wat je kunt doen.
Hierbij kun je denken aan het verversen van de olie, maar ook het invetten van de bewegende onderdelen.
Er zijn ook onderhoudspakketten die je online kunt kopen.
Deze pakketten kosten ongeveer € 20.,-
Het is belangrijk dat je het juiste pakket koopt voor je scooter.
Er is nog wel een goede tip van mij.
Het is aan te raden om minimaal een keer per jaar naar de garage te gaan, als je net begint met sleutelen aan je scooter.
Op deze manier kun je er zeker van zijn dat u de goede kant op gaat.
Wanneer Moet De Scooter Een Servicebeurt?
Je scooter moet onderhouden worden als de teller een bepaalde hoeveelheid kilometers heeft bereikt.
Dit is anders bij een nieuwe scooter dan bij een scooter die al 8000 kilometer heeft gereden.
Laten we zeggen dat de scooter nog nieuw is en net uit de garage komt.
Dan is het belangrijk om je scooter eens in de zoveel tijd een onderhoudsbeurt te geven.
Dit heeft met twee dingen te maken, namelijk de garantie die garages meegeven.
Mocht je niet of niet op tijd je onderhoudsbeurt laten uitvoeren dan ben je de garantie vaak kwijt.
Dus houdt je kilometerstand goed in de gaten.
Maar het komt ook wel eens voor dat na een klein tijdje rijden met je scooter sommige bouten of moeren niet helemaal goed zijn aangedraaid vanuit de fabrikant.
Hieronder vind je een indicatie van de verschillende servicebeurten en wat ze precies doen.
Het kan zijn dat je garage net andere kilometerstanden aangeeft per servicebeurt.
Dus informeer hier altijd even naar voordat je wegrijdt.
Als je meer ervaring hebt in het sleutelen aan je scooter, kan je een keer per twee jaar naar de garage gaan om je scooter even na te laten kijken.
- 1e servicebeurt.
De 1e servicebeurt wordt vaak gedaan tussen de 500 en 1000 kilometer.
Bij de 1e servicebeurt zorgt de garage meestal voor het verversen van de motor olie en het oliefilter. Daarnaast wordt de bandenspanning gecontroleerd.
Bij een 4-takt scooter doen ze ook de kleppen nog even bijstellen. - 2e servicebeurt.
Deze ligt tussen de 2000 en de 3000 kilometer.
Als je voor de 2de servicebeurt gaat dan worden alle bewegende onderdelen van jou scooter ingevet, en worden de bouten, moeren en parkers nagekeken.
De motorolie en de vertanding olie worden vervangen.
En het luchtfilter samen met de bougies worden vervangen mocht dit nodig zijn.
Bij een 4-takt scooter worden de kleppen weer opnieuw gesteld.
- 3e servicebeurt.
Deze ligt tussen de 5000 en de 6000 kilometer.
Bij de 3e servicebeurt wordt meteen een hele hoop nagekeken en controleert.
Hieronder vindt je het lijstje. - Motorolie wordt vervangen.
- Bij een 4-takt worden de kleppen weer gesteld.
- Luchtfilterelement wordt vervangen.
- Bougies worden nagekeken.
- Variateur, Koppeling en carburateur worden nagekeken.
- Remmen en wielen (veringen) worden nagekeken.
- Leidingen en kabels worden gecontroleerd.
- Alle bouten, moeren en parkers worden aangedraaid waar nodig.
- Alle elektrische componenten en circuit worden nagekeken en gemeten.
Zoals je kan zien worden er veel dingen gecontroleerd en vervangen waar nodig tijdens deze drie servicebeurten.
Na deze servicebeurten is het verstandig dat je om de 3000 kilometer of elk jaar een servicebeurt laat uitvoeren.
Wat Valt Er Onder De Servicebeurten?
Er zijn twee soorten servicebeurten.
Bij sommige garages heb je er drie, deze garages hebben een (XL) servicebeurt.
Je kunt dit doen met een oude scooter.
Het lijkt me overbodig voor een wat nieuwer model.
Daarom zal ik me concentreren op de kleine en grote servicebeurten.
Per garage kan het wel verschillen wat ze precies zullen doen met de servicebeurten.
Ik heb de standaard dingen die de meeste garages doen op een rijtje gezet voor jullie.
Daarbij staan er richtprijzen bij die de garages vragen voor een beurt.
Houdt wel in gedachten dat de prijzen exclusief het vervangen van onderdelen is.
Kleine Beurt.
- Motorolie verversen.
- Bougie vervangen
- Remmen nakijken.
- Luchtfilter controleren en vervangen
- Bandenspanning controleren.
- Banden nakijken.
- Verlichting checken.
- Kickstartdelen smeren.
Kosten zijn tussen de €50,- en €100,-
Grote Beurt.
- Motorolie verversen.
- Oliefilter vervangen.
- Bougie vervangen.
- Remmen nakijken.
- Luchtfilter controleren en vervangen.
- Luchthuis schoonmaken.
- Bandenspanning controleren.
- Banden nakijken.
- Verlichting checken.
- Kickstartdelen smeren.
- Rollen controleren.
- (Olie) V-Snaar controle.
- Vertandingsolie controleren.
- Vario – koppeling checken.
- Carburateur schoonmaken.
- Alle bewegende onderdelen invetten.
- Kleppen stellen (4tk).
Kosten zijn tussen de €100,- en €200,-