Elektrische Scooters

Verschil Tussen Elektrische Scooter & Benzine Scooter.

Elektrische Scooter Vs Benzine Scooter.

Omdat er steeds meer elektrische scooters op de markt komen en mensen steeds meer twijfelen over welk soort scooter ze willen aanschaffen.

Geeft dit blog je inzicht in de belangrijkste verschillen tussen een elektrische en een benzinescooter.

Hopelijk als je klaar bent met lezen dat je wat wijzer bent geworden en een goed onderbouwde keuze kan maken welke scooter er voor jou het meest geschikt is.

Laten we eerst kort bespreken wat je hier kan verwachten.

Verschil tussen een elektrische scooter en een benzine scooter. Een van de verschillen is dat je bij de elektrische scooter geen brandstof nodig hebt, maar elektriciteit om de scooter te laten rijden.
Een ander verschil is dat de actieradius van beide scooters nogal verschilt. Het rijden op elektriciteit is daarentegen goedkoper dan benzine.
Daarbij is er een groot verschil tussen het onderhoud en het opvoeren van beide soorten scooters.

Hierboven kon je al lezen dat er enkele verschillen waren tussen de elektrische scooter en de benzine scooter.

Hieronder zal alles uitgebreid worden uitgelegd.

Wat Zijn De Verschillen Tussen De Elektrische Scooter En De Benzine Scooter?

De grootste verschillen tussen een E-scooter (elektrische scooter) en de benzine scooter staan hieronder allemaal beschreven.

Benzine Vs Elektriciteit.

De E-scooter en de Benzine scooter zijn voornamelijk verschillend in de manier waarop de scooter wordt aangedreven.
De E-scooter wordt vooruit bewogen door een elektromotor die elektriciteit omzet in bewegingsenergie.

De benzinescooter wordt aangedreven door een verbrandingsmotor waardoor deze benzine nodig heeft om zichzelf voort te kunnen bewegen.

Actieradius, Kosten En Tijd.

Het is nu wel duidelijk dat een E-scooter op elektriciteit rijdt en de benzine scooter op brandstof.

Maar hoever kun je nu rijden met een volle tank en een volle elektrische accu en wat kost dit allemaal.

Een scooter die op brandstof rijdt, kan met een volle tank 200 kilometer rijden.
Waarbij je met een elektrische scooter maar 100 kilometer kan rijden voordat je accu leeg is.
Dit is een nadeel natuurlijk, maar bedenk je wel het volgende:

Stel er gaat 6,5 liter in je scooter en met de benzineprijzen van tegenwoordig ben je al snel € 1,80 per liter kwijt.
Snelle rekensom 6,5 liter * € 1,80 = € 11,70 wat je kwijt bent aan tanken om gemiddeld 200 kilometer te kunnen rijden.

Met een accu van een elektrische scooter kun je ongeveer 100 kilometer rijden, maar voor een volle accu ben je ongeveer € 0,50 cent kwijt.
Dus 2 × je accu volladen voor die 200 kilometer ben je € 1,- kwijt.
Dit in vergelijking met de € 11,70 van een benzine scooter.

Tel uit je winst zou ik zeggen!

Oké het kost je minder om de accu op te laden dan benzine in de scooter te doen.
Maar wat denk je van tijd.

Wanneer je ziet dat je benzine op raakt, ga je naar een tankstation en vul je je scooter weer bij.
Bij een elektrische scooter gaat dit niet zo gemakkelijk.
Het kost je ongeveer 4 uur in totaal om je hele accu op te laden.

Dus daar moet je altijd rekening mee houden als je een stuk wilt gaan rijden.

De Verschillen In Onderhoud.

De elektrische scooter heeft minder onderhoud nodig dan een benzine scooter.

Dit heeft er vooral mee te maken dat een benzine scooter veel draaiende en bewegende onderdelen heeft in de motor.
Deze onderdelen moeten vaak afgesteld en vervangen worden.

Wel moet je er rekening mee houden dat bij zowel de benzine scooter als de E-scooter de banden en de remmen eens in de zoveel tijd onderhoud nodig hebben en/of vervangen moeten worden.

Waarbij de elektrische scooter banden toch iets sneller slijten dan bij een benzinescooter.
En de remmen van de elektrische scooter slijten minder snel dan bij een benzine scooter.

Het aantal kilometers dat er gereden kan worden voordat er een onderhoudsbeurt nodig is verschilt ook per soort scooter.

Bij een E-scooter wordt er aangeraden om elke 4000 km een onderhoudsbeurt te doen.
De benzine scooter heeft daarin tegen rond de 3000 km al een onderhoudsbeurt nodig.

De kosten voor een onderhoudsbeurt voor een E-scooter liggen vaak rond de € 100,- incl. werkuren maar excl. materiaal.

De kosten voor en onderhoudsbeurt van een benzine scooter liggen vaak rond de
€ 100,- tot € 125,- excl. voor een kleine beurt.

Een grote onderhoudsbeurt kost rond de € 150,- tot € 175, – excl.

Accu en Accu De Verschillen.

Verder is er een verschil tussen de accu’s van beide scooter.
De accu van een elektrische scooter is namelijk niet van hetzelfde type als die van een benzinescooter.

Dat is voornamelijk zo omdat de accu van een benzine scooter alleen gebruikt wordt voor de elektrische start van de scooter.

Vaak zijn dit twaalf volt accu’s die hiervoor gebruikt worden.
Is deze accu leeg van de scooter dan kun je altijd nog kickstarten waardoor de scooter aangaat.

Helaas is dit niet het geval bij een elektrische scooter.
Als deze accu leeg is dan kom je nergens meer en zou je deze eerst moeten opladen voor je weer kan rijden.

De kosten voor het vervangen van een accu bij een garage zijn nogal verschillend.

Voor een E-scooter komt dit al snel neer op € 200,- of meer per 3 jaar.
Dit hangt af van hoe vaak je de accu oplaadt en hoeveel je er mee rijdt.

De kosten voor een accu vervangen van een benzine scooter liggen verschillend maar voor een
5 ah accu liggen de kosten tussen de € 35,- en de € 40, – dit is wel exclusief arbeidsloon.

De kosten voor een 7 ah accu liggen tussen de € 40, – en de € 50, – exclusief arbeidsloon

Opvoeren.

Nu misschien iets waar je niet snel aan denkt bij het aanschaffen van een scooter, maar veel jeugd doet dit wel.
Als je jou benzine scooter wilt opvoeren kan dit heel gemakkelijk gedaan worden.

Hoe lees je in dit blog, hier staat alles uitgelegd wat je moet doen en hoe je dit kan doen.

https://kiekhemgaan.nl/scooter-opvoeren/

Als je een E-scooter wilt opvoeren kan dit eigenlijk, maar op een manier en dat is een krachtige accu in je scooter laten zetten, of de accu zelf krachtiger laten maken.
Helaas gaat dit ook vaak ten kosten van de actieradius van de accu.

Dit gaat een hoop tijd en geld kosten en maar weinig garages raden dit dat ook om te doen.
Er zijn meerdere opties natuurlijk hoe je jou elektrische scooter kan opvoeren.

Welke opties er zijn lees je in dit blog.
https://kiekhemgaan.nl/opvoeren-van-elektrische-scooter/

Is Een Elektrische Scooter Nu Echt Beter Dan Benzine Scooter?

Nu je alles hebt gelezen hoop ik dat je een beetje wijzer bent geworden, wat nu de grootste verschillen zijn tussen de elektrische scooter en de benzine scooter.
Wat nu precies beter is dat is denk ik aan jou zelf om te bepalen.

Wil je milieu bewuster rijden en geeft het niet dat je scooter niet echt opgevoerd kan worden dan is de E-scooter echt een aanrader.


Wil je lekker scheuren door de straten en je geen zorgen hoeven maken dat je telkens de accu moet opladen dan is de benzine scooter echt wel beter.

Veel succes met de keuzen en natuurlijk heel veel rijplezier!

Over Kyona

Op deze website zal je van alles gaan vinden over scooters, waaronder de technische problemen, algemene vragen en het onderhoud van de scooter. 
Bekijk alle berichten van Kyona →