Het opvoeren van je scooter betekent in feite niets anders dan zorgen dat je scooter sneller gaat rijden en vaak ook het terug brengen naar originele staat.
De scooters zijn aangepast aan de Nederlandse wetten en regels.
De snorfiets mag maar 25 km per uur en een bromscooter 45 km per uur.
Houd er dus rekening mee dat het verboden is om je scooter harder te laten gaan dan de officiële snelheden die zijn vastgesteld door de overheid.
Wil je je scooter toch opvoeren, dan kun je dit hier lezen.
Wat je precies kan verwachten in dit blog is eigenlijk de uitleg van de verschillen tussen een 2-takt en 4-takt scooter.
De drie voorkomendste manieren om je scooter op te voeren, en wat de voordelen hiervan zijn.
Maar eerst even een korte uitleg.
De bekendste manieren om je scooter op te voeren voor zowel de 2-takt als de 4-takt scooter zijn:
Het verwijderen van de Varioring en je CDI veranderen met misschien wel handig een snelheidsbegrenzer.
Bij een 2-takt scooter zijn er zelfs nog meer aanpassingen waardoor je scooter sneller kan rijden.
Een hele bekende zeker onder de jeugd is het verwijderen van de prop uit je uitlaat.
Minder bekende manieren en ook wat moeilijkere manieren zijn het veranderen van je luchtfilter en luchtfilterhuis net als een grotere sproeier gebruiken.
Verschillen 2-Takt & 4-Takt Scooters.
Er zijn twee verschillende soorten motorblokken, een 2-takt en de 4 takt.
Hieronder lees je de verschillen wat er gedaan is om de scooters te begrenzen.
2-Takt scooter
- Varioring
- CDI
- Prop in uitlaat
- Luchtfilter/Luchtfilterhuis
- Kleinere sproeier
4-Takt scooter
- Varioring
- CDI
Zoals je kan lezen is er bij een 2-takt scooter aardig wat moeite gedaan om deze te begrenzen.
Maar dat scheelt dat je dan ook meer mogelijkheden hebt om de scooter op te voeren.
Nu je weet hoe je scooter begrenst wordt wil je natuurlijk weten hoe je deze op kan voeren.
Hoe Opvoeren Scooter?
Je kunt op meerdere manieren je scooter opvoeren.
In dit blog ga ik de drie voorkomendste manieren van opvoeren uitleggen.
- Varioring verwijderen.
- CDI Veranderen en Snelheidsbegrenzer.
- Prop uit de uitlaat halen.
Varioring Verwijderen.
Om een varioring te verwijderen is het handig wat een vario is.
Vario ook wel variateur genoemd, is een onderdeel dat je kan zien als vervanging van de versnellingsbak.
De varioring is een ring dat om de vario heen zit dat voor remming zorgt op je toerental waardoor je scooter niet sneller kan.
Hoe je deze kan verwijderen lees je hieronder:
- Maak de schroeven van je carterkap eraf.
- Bij sommige scooters zoals een Piaggio moet je ook het luchtfilter loshalen.
- Mocht het nodig zijn haal de olie dop eraf met een waterpomp tang.
- Tik de carterkap los en draai daarna de olie dop er weer op.
- De varioring zit achter de krukas aan de linkerkant.
- De bout kun je loshalen met een slagmoersleutel of een varioblokkeersleutel.
- Trek de krukas los en hou alles bij elkaar.
- Hierachter zit de varioring dit is een klein ijzer ringetje die je eruit kan halen.
- Hoe dikker de varioring hoe meer kans je hebt dat de snelheid zal toenemen.
- Plaats alles weer terug op zijn plek en je kunt weer gaan toeren.
Kostenplaatje!
Als je dit uiteraard zelf gaat doen dan kost het je niets buiten de tijd.
Aan de andere kant, als je geen tijd hebt en/of geen ervaring, dan kun je dit ook bij een garage laten doen.
Het verwijderen van de varioring kost vaak maar een kwartiertje werk en je bent rond de € 30, – kwijt.
CDI Vervangen en Snelheidsbegrenzer.
Als je de varioring hebt verwijderd is er ook nog een mogelijkheid dat je de CDI aanpast of verandert.
Dit kun je doen met en zonder snelheidsbegrenzer.
Een snelheidsbegrenzer is eigenlijk een kastje waardoor je de CDI kan sturen.
Hierdoor kun je de ene keer onbegrensd rijden wanneer je wilt.
Als je de sleutel omdraait staat de begrenzer aan, wil je onbegrensd rijden, dan druk je op de afstandsbediening en dan is de begrenzer uitgeschakeld.
Pluspuntje, je kunt dit ook doen tijdens het rijden.
Zodra je de scooter weer uitzet is deze weer begrensd.
Je CDI vervangen is niet zo moeilijk, let er wel op dat je een onbegrensde CDI koopt.
Hoe je dit voor elkaar krijgt, lees je hier.
- Koppel eerste je accu los, dit moet je doen omdat je met elektriciteit werkt en je de kans hebt als je dit niet doet je kortsluiting krijt.
- Haal je buddybak los.
- Nu kun je bij de CDI.
Dit is een klein zwart kastje waar meerdere kabels of een dikke kabel naar toe lopen. - Trek rustig de kabel of kabels los zonder deze te beschadigen.
- Plaats de nieuwe CDI in je scooter.
- Schroef alles weer vast op zijn plek. Vergeet vooral de accu niet terug te plaatsen.
- En gassen maar!
Kostenplaatje.
Nu je weet hoe je een CDI moet veranderen wil je natuurlijk ook weten wat het gaat kosten.
Als je de instructies hierboven volgt, ben je tussen de € 20,- en € 90, – euro kwijt zonder extra kastje.
De CDI met begrenzer wel iets meer maar heeft ook meer voordelen,
De kosten hiervoor zijn rond de € 100,- en € 250,-
Als je het toch liever door een garage wilt laten doen ben je rond de € 200, – incl. alles.
Helaas hangt alles af van het type scooter wat je hebt en het type CDI wat je wilt hebben.
Prop Uit De Uitlaat Halen.
De prop uit de uitlaat halen geldt alleen voor een 2-takt scooter maar is wel een van de 3 meest gebruikte handelingen voor het opvoeren van je scooter.
Je zou dit zelf kunnen doen, maar dan moet je gaan boren en slijpen in je uitlaatpijp.
Ik raad het je aan om toch even naar de garage te gaan om deze handeling te laten uitvoeren.
Kostenplaatje.
De kosten voor het verwijderen van de prop uit je uitlaat zijn rond de € 100, – tot € 200, – dit verschilt per type scooter en uitlaat.
Voordelen Van Opvoeren Scooter.
Naast een groot nadeel dat je je scooter maar een bepaald aantal kilometers per uur mag rijden in Nederland, betekent het niet dat het ook geen voordelen heeft om deze op te voeren.
Omdat je de scooter terug brengt naar de originele staat gaan veel onderdelen langer mee dan normaal gesproken.
Dit komt vooral omdat de temperatuur en de verbranding van het motorblok optimaal wordt gemaakt.
Hierdoor krijg je dat je motorblok minder snel vervuilt en je bougie en je snaar zijn je zeer dankbaar omdat ze het minder zwaar krijgen.
En nogmaals lieve lezers, opvoeren is op eigen risico en breng vooral jezelf net zoals andere niet in gevaar.
1 gedachte over “Alles Over Het Opvoeren Van Je Scooter!”
Reacties zijn gesloten.