Op weg naar je afspraak, lijkt het erop dat jouw scooter je in de steek laat.
Nadat je een aantal keren hebt geprobeerd de scooter te starten, besef je dat de scooter het niet meer gaat doen.
Je staat boos en teleurgesteld langs de kant van de weg.
Het hoeft niet zo te zijn dat het meteen een grote ramp is dat jou scooter niet meer doet wat jij wilt.
Er zijn verschillende redenen waarom dit kan gebeuren, en sommige zijn eenvoudig op te lossen, maar andere kosten meer tijd en helaas vaak ook geld.
Als je geen idee hebt hoe je je scooter weer aan de praat krijgt, ben je hier aan het juiste adres.
Alle problemen hebben een oplossing.
Maar eerst even kort samengevat:
Er kunnen natuurlijk diverse oorzaken zijn wanneer een scooter niet meer start na een uitval.
Heeft jouw scooter nog genoeg benzine? Het klinkt misschien onwaarschijnlijk, maar er zijn genoeg mensen die wel eens zonder benzine staan.
Is je oliepeil op orde? Want jou scooter wilt naast benzine ook olie hebben om goed te kunnen functioneren.
Het is niet alleen de brandstof en olie die van belang zijn, maar ook onderdelen als de zuigerveer en de cilinder kunnen kapot gaan.
Een andere mogelijke verklaring voor waarom je scooter niet meer rijdt, kan een accu zijn die niet meer sterk genoeg is.
Hierboven staan in het kort een paar van de mogelijke oorzaken waarom jouw scooter niet meer start.
Hieronder worden de bovenstaande oorzaken uitgebreider besproken.
1. Er Is Geen Benzine Meer Over!
Wanneer je scooter abrupt ophoudt met rijden en je niet meer weg kan komen, is er een ding waar je naar kan kijken.
Je benzinemeter op je dasboard.
Het is alleen niet heel handig om jou tank helemaal leeg te rijden, omdat het onderste laagje in de tank vervuild kan zijn.
Als je de tank helemaal uitrijdt, ga je ook het vuil meenemen.
Dit zal consequenties hebben voor het gehele systeem.
Maar we zijn nog niet klaar met de lege tank.
Hoewel het vervelend is dat je naar een tankstation moet lopen, is dit niet het ergste probleem waar je tegenaan kan lopen.
Als je scooter je last bezorgt of je vindt het vervelend om hem mee te nemen, kun je hem natuurlijk met het slot erop langs de weg achterlaten.
Wist je dat?
Er zijn veel tankstations met bijbehorende winkels waar je kleine jerrycans kunt kopen!
Die kan je vullen en meenemen naar jou scooter, op deze manier kan je nog steeds je tank bijvullen.
2. Het Oliepeil Is Te Laag!
Je scooter heeft niet alleen benzine nodig om te kunnen rijden, maar ook een andere vloeistof.
Het was namelijk olie die je nodig hebt, want als het peil van de olie te laag is en je scooter ineens stopt met rijden, dan hebben we het over een warmloper.
Olie zorgt ervoor dat je zuiger soepel blijft pompen.
Wanneer het oliepeil in je scooter onvoldoende is, kan de zuiger niet optimaal presteren en zal deze steeds minder goed functioneren.
Als je zuiger voor een lange tijd in de cilinder zit zonder olie, zal deze uitzetten en vast komen te zitten.
Check dus regelmatig je oliepeil!
Het is een goed idee om het peil elke maand te controleren.
Zorg ervoor dat het een dag is die je niet snel vergeet, maar wel makkelijk te herinneren is.
Zoals de eerste dag van de maand, en zet dit in je agenda.
Als je scooter toch een warmloper krijgt is het van belang dat je de scooter niet meer start, want je kan de scooter dan meer beschadigen dan je lief is.
Het is van groot belang, dat je snel je scooter laat repareren of zelf maakt.
3. Kapotte Zuiger.
Een beschadigde zuiger kan het gevolg zijn van een warmloper.
Dit gebeurt vaak omdat je geen of onvoldoende olie in je scooter hebt.
De zuiger kan ook gewoon versleten is.
Je weet dat er iets niet goed zit aan je scooter als hij moeilijk start en uiteindelijk uitvalt.
Dit kan je nagaan door een compressie test uit te voeren.
Een compressiecheck is heel makkelijk uit te voeren.
- Verwijder de bougiedop van de bougie.
- Draai de bougie los.
- Houdt je vinger bij het bougiegat.
- Wanneer de kickstart of elektrische start wordt gebruikt merk je dat de opening vacuüm trekt.
Mocht dit niet het geval zijn dan s de kans groot dat de zuigerveren kapot zijn.
Hiervoor kun je ook een compressiemeter gebruiken, maar veel mensen hebben dit instrument niet in huis.
4. Cilinder Kapot.
Wanneer de zuiger beschadigd is, kan dit betekenen dat de cilinder ook beschadigd is, aangezien deze twee onderdelen met elkaar verbonden zijn.
Als de zuiger door een warmloper uitzet, dan komt hij vast te zitten in de cilinder.
Er is een kans dat de cilinder ook vervangen moet worden.
Dit blog. is echt een aanrader om eens te lezen hoe je de zuigers en cilinder zelf kan maken.
Hierin staat stap voor stap uitgelegd hoe de zuiger en cilinder vervangen kunnen worden.
En natuurlijk het belangrijkste de kosten hiervoor.
5. Accu Problemen.
Er is nog één dingetje dat je niet moet vergeten, nu je alles hebt nagekeken.
Namelijk de accu.
Wanneer je accu niet sterk genoeg meer is, heeft je scooter niet genoeg kracht om deze nog vooruit te krijgen of de scooter gaat helemaal niet aan.
Eens in de zoveel tijd heb je een nieuwe accu nodig, want net zoals elke batterij verliest deze zijn kracht.
Als je zelf je accu wilt vervangen dan kan je dit heel makkelijk zelf doen.
Hieronder zal ik stap voor stap alles uitleggen hoe dit in zijn werk gaat.
- De accu zit vaak bij het klepje van de voetensteun.
- Haal de schroefjes van het klepje af.
- Haal de boutjes los van de accu waar de draden aan bevestig zitten.
- Draai de boutjes weer terug zodat je deze niet kwijt kan raken.
- Haal de accu uit de scooter.
- Plaats de nieuwe accu in de scooter en let goed op hoe je deze aansluit.
De kosten voor een nieuwe accu zijn tussen de € 20,- en € 50, -.
Als je meer wilt weten over accu problemen, klik dan even hier en lees het blog rustig door zodat je weer snel de weg op kan.
2 gedachten over “5 Problemen Met Oplossingen Voor Uitgevallen Scooters Die Ook Niet Meer Start.”
Reacties zijn gesloten.